måndag 18 februari 2008

En strålande vacker katt är borta.

I dag på morgonen fick jag telefon från Stockholm, en förtvivlat gråtande vän berättade att hennes älskade vackra goa pratiga Afanasij, Affe, plötslig och utan förvarning lämnade livet på söndag eftermiddag.
Affe var far till S*Ja Znaju´s första kull Sibirisk katt som föddes den 15, maj 06.
Jag träffade Affe första gången då han var nyimporterat och satt i karantän i Borås.
Det är onödigt att berätta att jag föll som en fura, redan som 10 månaders ungkatt hade han en värdighet som man finner hos vuxna katter. Hans ögon sitter som limmat i mitt sinne.
Då vi hade fått klartecken att han var ledig för parning med Fiona, drog vi med bultande hjärta till Skärholmen och hittade till Buller.........! Där träffade vi familjen och det blev ett nytt och viktigt tillskott till våra vänner. Affe tog det hela med fattning. Han uppvaktade Fiona stillsamt och med förstånd som en erfaren partner. Vi såg hur de fann varandra, men fick lämna innan det blev till med älskog. Men redan innan dagens slut ringde en lycklig matte och berättade att första parningen hadde skedd. Affe hade pussat och gullat med Fiona, och de gjorde bäbisar.
Efter tre dryga dagar hämtade jag Fiona....hon ville inte med utan gömde sig under soffan.
Affes matte berättade att han letade i flera dagar efter Fiona, och att han inte föll i samma grad för de påföljande kattfruarna han fick på besök.
Jag har inte riktigt ord för hur detta har gått åt mitt hjärta idag. Första tankarna var ju att "Nej detta måste vara fel", men man inser ju att förlusten av ett älskad husdjur är något man inte skojjar om.
Affe är borta, hans matte och husse, och hans son "Tiffis" är förkrossade.
Vi vet inte varför detta har händt, men småningom kommer vi att få veta, småningom kommer sorgen att släppa taget, litet i sänder, men idag hjälper det inte.
En stor varm kram, och tack för att vi fick lära älska Affe, en STOR personlighet och en saknat VÄN för sin familj.

Liv

Inga kommentarer: