fredag 15 juni 2007

OMERTA

Vi dryftar Maffiafasoner som kallas "Omerta" det innebär att ha en dolt agenda, felinformera, dessinformera, hålla tyst om saker som allmennheten borde få veta m.m.m.
Jag håller mig LÅNGT borta från sådant. Även om det skulle skada mig och mina planer i kattuppfödandet.
Till ex. jag fick inte HCM testat min honkatt innan parning, det fantes inga lediga tider före augusti på det djursjukhuset jag har närmast. Inga tider före augusti. Men katten kommer äntligen i löp, hannen bor långt borta, skall jag vänta , eller köra?
Min katt var HCM testat för ett år sedan, mycket frisk och fin i hjärtat, har inga nära släkt med känd HCM, är frisk i övrigt.
Hannen är testat frisk, och börjar närma sig den "kritiska åldern" då de flesta hannar blir kastrerade. Jag väljer altså att ta en parning nu, och testa min katt till hösten istället.
Är hon då frisk, ja då var det ju klokt att para henne, visar hon tecken till sjukt hjärta, det är då som jag måste visa att OMERTA inte är ett alternativ för mig. (testet blir i september)Jag kommer mao. inte å sälja kattungar från kullen som avelsmateriale ifall katten testar sjuk.
Men även om mamma skulle vara sjuk så kan ju ungarna bli sällskapskatter och vara nya ägare till glädje i många år.
Jag säger NEJ till OMERTA

S*Ja Znaju vid Liv Möller

Inga kommentarer: